Vintage, local relevance, uniqueness and sustainability.

De eerste Starbucks werd geopend in 1971, ondertussen bestaan ze uit meer dan 17.000 vestigingen in 55 verschillende landen. Ook deze organisatie heeft last gehad van de crisis in een korte tijd werden diverse winkels gesloten. Deze koers moest gekeerd worden met behulp van CEO Howard Schulz.

Schulz heeft de accenten verlegd, op innoveren en de verbetering van de ervaring die de gasten beleven. Deze veranderingen zijn een succes geworden. Starbucks is weer terug op de markt en wordt weer gezien als een hippen tent waar je moet zijn voor een goede kop koffie of thee. Het motto van Starbucks is nu ‘Vintage, local relevance, uniqueness, sustainability’.

Enkele inspirerende winkels van Starbucks zijn: Roy Street Coffe & Tea en The Drive-Thru Starbucks.

Roy Street 

 Drive-Thru

Roy Street is een koffie en thee huis gevestigd in een filmtheater. Dit is een concept testwinkel van Starbucks, hier wordt anders gewerkt dan bij de andere winkels. Er staan vijf dingen centraal, namelijk:

  • De mensen, de medewerkers zien er hier anders uit en ze zijn anders opgeleid. Ze hebben geen standaard bedrijfskleding aan maar juist alledaagse kleding.
  • Koffie, de zetmethode is hier anders, deze is later doorgevoerd in de gewone Starbucks winkels.
  • Thee, ze maken gebruik van zeventien verschillende smaken full-leaf thee.
  • Eten. Ze maken gebruik van lokaal eten, hiervoor wordt er samen gewerkt met diverse locale ondernemers.
  • Een hechte communitie. Het idee van Starbucks was om samen te werken met lokale filmmakers (in Seattle). Dit concept is uitgegroeid tot een samenwerking met filmmakers, de filmschool van Seattle, met het museum van geschiedenis en industrie en met ‘The Moth’ dit is een landelijke groep verhalenvertellers.

 Roy Street

Dit concept viel me op en inspireert me doordat je het huiskamer gevoel krijgt in deze winkel. Daarnaast is het een Starbucks koffiehuis, maar lijkt het met niets op de winkels die wij hier in Nederland kennen. Door de samenwerking met diverse partijen kom je er niet alleen voor de koffie en thee maar juist ook voor de beleving. Voor de toekomst zouden meerdere Starbucks winkels hun eigen beleving moeten krijgen die mee gegeven wordt aan de consument.

Starbucks Drive-Thru is een gebouw waardoor hun filosofie voor duurzaamheid uitgedragen wordt. Het gebouw bestaat uit recyclede scheepscontainers, normaal wordt koffie en thee in dit soort containers verscheept. Nu hebben ze er een Drive-Thru Starbucks koffie concept van gemaakt, ze zijn geopend op 13 december 2012. Dit is een goed en inspirerend voorbeeld hoe je de duurzaamheid van de organisatie wil overbrengen naar de buitenwereld. Door op een andere manier te denken, buiten de gebaande paden van een organisatie kan op een nieuwe manier de duurzaamheid van de organisatie overgebracht worden. Doordat het direct van buiten te zien is dat het een bijzonder gebouw is, wat gemaakt is van een niet alledaags materiaal trekt het mensen aan.

Drive-Thru

Deze Starbucks viel mij op omdat hij van een ander materiaal gebouwd was dan de doorsnee Starbucks. Daarnaast inspireert het mij dat ze niet hun duurzaamheidfilosofie overbrengen door het te vertellen of ergens op te schrijven, maar juist een gebouw met recyclede materialen te bouwen. Dit zou in de toekomst voor meerdere organisaties een manier kunnen zijn om hun duurzaamheidfilosofie duidelijk over te brengen op de consument. Op deze manier zie je ook goed dat er daadwerkelijk naar gehandeld wordt en niet alleen gezegd of vermeld wordt.

De diverse bronnen die ik geraadpleegd heb zijn:

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Experience Economie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s